Filmul bate filmul.

Nu stiu daca viata bate filmul, sau daca pur si simplu exista un antagonism atât de pronuntat între acestea încât sa determine paruieli, fizice ori metafizice. Pot remarca doar ca uneori cele doua se întrepatrund. În functie de împrejurari, traim parti din viata ca si cum am vedea un film pe o pânza alba de in, respectiv traim anumite filme foarte intim si emotional, pentru ca sunt parti din viata. 

A se vedea cazul unui recent film românesc, multipremiat, 4luni, 3saptamani, 2zile: dupa premiera, o doamna i s-a adresat regizorului cu un neverosimil: „Baiatul meu, dar tu de unde îmi stii viata?” Sau cazul acelei femei care i-a aruncat personajului masculin principal, si totodata Omul negru al filmului, un visceral: „Te urasc, te urasc!”.

Ori a se observa miriadele de persoane ajunse la vârsta senectutii care înghit si diseaca tone de potroace telenovelistice sud-americane sau neaose, ca tratament de substitutie hormonala (TSH). A se vedea si generatiile recente, care traiesc prin procura, pe internet, pe chat, în MMORPG-uri, în mini-celule individuale, limitate si autoasumate. Daca cugetam bine, o sa întelegem ca Inception e doar o speculatie blajina despre filmul zilei de mâine. 

Peter Sellers si-a petrecut ultimii ani din viata adunând bani pentru a produce un mare proiect personal, singurul proiect pe care l-a considerat cu adevarat important. El a jucat acelasi neobosit si hazliu inspector Clouseau în reluarile seriei de succes a lui Blake Edwards, Pantera Roz (The Return of the Pink Panter, 1975; The Pink Panther Strikes Again, 1976; Revenge of the Pink Panther, 1978) tocmai pentru a sustine financiar acest proiect ce-i statea pe suflet. În 1979, visul lui Sellers a devenit realitate, luând forma filmului Being There, în care joaca rolul lui Chance, un gradinar-sihastru care iese pentru prima oara în lume la 60 de ani, fiind evacuat de pe proprietatea patronului sau în urma decesului acestuia. Chance cunoaste lumea numai din perspectiva emisiunilor televizate, si aceasta îi da paradoxal un avantaj comparativ asupra realitatii. El va ajunge accidental un soi de consilier spiritual, consultat ca un guru de un influent mogul, de cel mai important presedinte al lumii (cel american, desigur), precum si de media buimacita de o sancta simplicitas pe care nu o poate procesa.

Peter Sellers a murit în iulie 1980, la un an dupa prezentarea oficiala a lui Being There

2001 a fost (si) anul lui Blow, anul în care Ted Demme a cizelat o stralucita adaptare cinematografica a unei nuvele extrasa la rândul ei dintr-o istorie reala, aceea a marelui mogul american al cocainei, George Jung. Rolul lui Jung este jucat cu panaş, dar si cu adâncime de caracter, de expresivul Johnny Depp, pus sa întruchipeze un destin prins între o viata de viciu si crima si o existenta benigna, de parinte dedicat si sensibil. Filmul este o prezentare foarte veridica si directa a unei lumi marginale, dar cu influenta dezastruoasa asupra personalitatilor si destinelor tuturor celor implicati în cunoasterea apropiata a viciului.

Ted Demme se va stinge pe 13 ianuarie 2002, la vârsta de 38 de ani si la mai putin de un an de la finalizarea montajului la al sau Blow. Cauza exacta a mortii: infarct trombotic accidental rezultat în urma unei supradoze de cocaina. 

…And now for something completely different… 

La sfârsitul mediocrului film Spread, cu Ashton Kutcher, apare un genial generic de final. O broasca manânca un soarece viu, într-un acvariu. Codita îi iese un pic din gura, iar pe ecran curg nume… Batracianul casca ochii reflectând un proces intens de digestie, mai curg niste nume.. Se schimba melodia… Broasca lipaie savant si coada soarecului dispare magic si iremediabil între buze. O ultima melodie lenta, mai curg si numele celor responsabili cu lumina, sunetul, coafura domnului Kutcher… si broasca se întoarce din profil, toropita. 

Filmul este despre sex, relatii si implicatii. Unde pâna la coada tot ajungi sa fii mâncat. 

Pe genericul de sfârsit al filmului The Dreamers de Bertolucci scrie: „Indigenous trees have been planted to balance the carbon dioxide created through the production of this film”. 

Voi încheia cerându-mi scuze pentru amprenta de carbon pe care am produs-o prin scrierea acestui text.

Reclame

~ de ubiquus pe iunie 21, 2011.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: